Teuvo Haverinen täytti 70 vuotta

25.1.2015

Yrittäjä Teuvo Haverinen juhli 70-vuotissyntymäpäiväänsä Kuhmossa.(Kuva:Anupii)
Pöydän päässä päivänsankari Teuvo Haverinen pöytäseurueensa kanssa nauttimassa lihasoppaa juhlan aluksi.(Kuva:Anupii)
Vasemmalla Teuvon, edesmenneen Kalevi veljen, puoliso Liisa Haverinen läheistensä seurassa. (Kuva:Anupii)
Teuvon ystävät Kaarina ja Viljo Nuutinen sekä Timo Marjanen seurakuntakodilla.(Kuva:Anupii)
Teuvon käly ja puoliso Sirkka Haverinen juhlatunnelmassa.(Kuva:Anupii)
Teuvon lapset Janne, Samuli, Elli ja Johanna puhuivat kiitoksella faijalleen.(Kuva:Anupii)
"Paljon on aihetta Teuvolla kiittää", lauloi ystävien kuoro.(Kuva:Anupii)
Teuvo ja edesmenneen Mirja siskon poika Seppo puhumassa enolleen.(Kuva.Anupii)
Päivänsankari Teuvon veli Tauno. (Kuva:Anupii)
Ystävä Ville lauloi Teuvon kauan kaipaaman laulun juhlatilaisuudessa.(Kuva:Anupii )
Teuvon läheisiä Johanna, Martta Kaarina, Teppo ja Meeri pinkissä asussaan.(Kuva:Anupii)
Samuli Haverinen puolisonsa ja pikkusiskonsa seurassa isä Teuvon juhlassa.(Kuva Anupii)
Lauvuksen Laulavat lauloivat Kainuun helmestä Teuvolle.(Kuva:Anupii)
Sukulaismiehet Martti, Seppo, Toivo ja Timo seitsemänkymmentä täyttäneen Teuvon seurassa seurakuntakodilla Kuhmossa 24.1.2015.(Kuva:Anupii)
Rauno ja Raija Manninen sekä Timo Marjanen Teuvon juhlavieraina.(Kuva:Anupii)
Anu Piironen, Seppo Marjanen, Toivo Haverinen, Timo Marjanen ja päiväsankari Teuvo Haverinen Kuhmon seurakuntakodilla.(Kuva Martti Haverinen)
Teuvo Haverinen. (Kuva:Anupii)

Teuvo Haverisen elämään on mahtunut monenlaisia asioita. Itse hän kertoo olevansa elämän opintomatkalla niin kauan kuin lyyssi päällä pysyy. Teuvon seitsenkymppisille Kuhmon seurakuntakodille kokoontui lähes ikävuosien verran sukulaisia ja ystäviä juhlistamaan reiluna, rehellisenä, pyyteettämänä auttajana ja huolien jakajana tunnetun miehen juhlapäivää. Kirkkoherra Timo Suutarin lisäksi juhlassa puhuivat läheiset ja ystävät. Puheiden, ruokailun ja kahvin lisäksi juhlaa maustoivat myös musiikkiesitykset.

Teuvo on toiminnallinen huumorimies

Anu Piironen

Suuressa sisarusparvessa kasvanut Teuvo Haverinen täytti tammikuussa 70 vuotta. Sisarusparvessa oli aikanaan kuusi poikaa ja kolme tyttöä sekä kaksi vanhempaa sisarpuolta.

Miehen olemusta eivät ikävuodet vielä paina. Yli neljäkymmentä vuotta peltialalla ja 36 vuotta yrittäjänä toiminut mies on kohdannut elämässään myös vastoinkäymisiä.

Kainuulainen sitkeys ja taipumattomuus on vienyt Teuvoa elämässä eteenpäin vaikka välillä on pitänyt kulkea läpi harmaan kivenkin.

Elämänmotto on luettavissa Lauvuskylän myllymökin seinällä: ”Yksi asia kerrallaan ja ensimmäiset asiat ensin.”

Pellistä katot, listat ja kourut

Nuoruutensa hulivilin lailla ja uhmakkaana reuhannut Teuvo on kasvanut miehen mittaan jo aikaa sitten.

”Uho on vähentynyt”, kiteyttää Teuvo.

Kiireisen työn ja uuden parisuhteen keskellä rakkautta ja hyvää tahtoa riittää aikuisille lapsillekin Johannalle, Jannelle, Samulille ja Ellille.

Pohjoisen raikkaan tuulahduksen Teuvon elämään toi Sallasta kotoisin oleva Sirkka. Sirkan lappilainen avarakatseisuus ja luontevuus ja Teuvon kainuulainen toiminnallinen humoristisuus sopivat yhteen.

”Elämä on opettelemista niin kauan kuin henki liikkuu”, tiivistää vuonna 2010 Sirkkansa kanssa avioitunut Teuvo.

Sirkan kahden lapsen ja Teuvon neljän lisäksi, uusperheen muodostavalla pariskunnalla on yhteensä seitsemän lastenlasta.

Teuvo palaa muistoissaan vuoteen 1967, jolloin Veikko Salonen otti nuorukaisen peltitöihin. Siitä alkoi Teuvon ura peltitöiden parissa.

Keravan kollina vuonna 1966, kymmenen kuukautta töppäyksiään pohtinut Teuvo pääsi Riihimäelle ja opiskeli ammattikoulun metallipuolen linjalla.

Ilmastointiliike, jonka palveluksessa Teuvo töitään teki lopetti toimintansa. Vuoden 1978 maaliskuussa mies rohkaistui aloittamaan oman yritystoiminnan toiminimen turvin.

Nykyisin yritys tunnetaan Rakennusmittapelti Haverinen Oy nimellä ja Teuvon lisäksi toisena omistajana on poika Samuli.

Kainuun ja Savon alueella peltitöitä tekevällä kaksikolla on viisi työntekijää ja toimitilat Kuhmossa ja Kuopiossa.

Peltituotteita valmistavasta erikoisyrityksestä saa peltikatot, peltilistat, sadevesikourut, kattoturvatuotteet ja piipunpellit.

Hulivilistä kasvoi huolehtija

Elämänvuosiin mahtuu ikäviäkin muistoja. Alkoholin kanssa läträäminen ja avioero kipristävät vielä pikkuisen sielun sopukoita.

Nuoruusaikaa Teuvo kutsuu itsensä etsimisen ajaksi. Linnareissu opetti Teuvolle jotakin ja nuoren miehen elämä alkoi selkiintyä.

”Minun ei ole helppo moittia toisia”, sanoo Teuvo.

”Jos on aihetta sanoa, niin pitäisi sanoa. Siinäkin on vielä oppimisen paikka.”

Lienee lapsuuskodin peruja kun Kerttu äitikään ei poikiaan moittinut tapahtui sitten mitä vaan.

”Laitetaan Jukolan veljeksille sauna lämpiämään”, kertoo Teuvo, äiti Kertun sanoneen veljesten palattua toilailu touhuista kotiin.

”Kerttu ja Kustaava mummo opettivat iltarukouksen ja hengellisen maailmankatomuksen. Kirkonmenojen aikaan pirtissä piti olla hiljaa.”

Saunominen toimii Teuvolle rentoutumispaikkana kuten nuoruusvuosinakin. Työviikon jälkeen saunan lämpö ja vastominen hoitavat ruumista ja sielua. Saunakeskustelut Sirkan kanssa ovat Teuvolle osa hyvän viikonlopun alkua.

”Torstaina tulen kotiin ja Sirkka perjantaina savusaunassa vastalla kylvettää, niin se rentouttaa”, Teuvo kertoo.@nupii